This is my analysis of investing using loan. As some of you might know, investing on loan is quite popular among Malaysians. Even some banks make a fully describing brochures to attract people. One of the main confusions is the monthly pay. I noticed some banks use lower monthly payment but here, I’m going to use standard BLR + 0.4% as the interest rate which is 6.9%. Some calculations are done with the help of online calculator. There are a lot of methods to invest using loan. I will just analyse the ones that I think the best.
Update: Too tired of numbers? Use my simplify ASB calculator instead.
If you would like to share your ASB investment plan, here is the place
The data that I used in this calculation is as follow:
Interest Rate:6.9%
Dividend Rate:7%
Lending Terms: 10 years
Loan Method 1:Dividend will be used to buy more ASB shares
Monthly Payment = $587 (using online calculator)
Conventional Method 1: Invest $587 monthly for 10 years in ASB
Verdict:
Loan Method :Total Investment at the end = $98357 ( 39.63%)
Conventional Method:Total Investment at the end = $103888 ( 47.48%)
Total Cost: $587 x 120 = $70440
Loan Method 2 : Dividend will be used to pay monthly loan payment.
Monthly loan payment minus Monthtly Dividen = 587 – 291.66 =$295.33
VS. Conventional Method 2 : Invest $587 monthly for 12 months, and $295.33 for 108 months
Verdict:
Loan Method :Total Investment at the end = 50,000 ( 28.40%)
Conventional Method:Total Investment at the end = 58884 (51.22%)
Total Cost: ($587 x 12) + (295.33 x 108) =38939.64
Click For to see How I get the Numbers: Calculation Or click the Thumbnail Below
Please comment if you see any discrepancy. Thanks
Addendum:
BLR (Base Lending Rate) – A minimum interest rate set by Bank Negara. It will change over time and not fixed.
Dividend – Distribution of earnings to shareholder. ASB’s dividend is around 7-8% each year.

#1 by kema on June 12, 2008 - 9:36 pm
yes amdin..ari isnin tuh sume dah setel..rhb staff dah tolong orang open new account khas untuk bayar asb nie je..huh! start bulan nie kene taruh duit dalam rhb..tak bole enjoy sakan2..barang2 dah la naik harga..make sure bayo bulan2! yaa!
[Reply]
#2 by amdin on June 13, 2008 - 8:58 pm
Kema, pada saya ciri² acc khas nie mesti tak boleh ada kad ATM sebabnya nanti amount dalam tuh boleh tergangu tanpa sedar, pastu bayaran kena guna arahan tetap potong terus dari akaun nie. U akan tahu keadaan sebenar loan asb u pada 2 Januari 2010. Pada 2 Januari 2009 Dividen + Bonus yg u akan terima masih belum menggambarkan keadaan sebenar sebab u buat loan pd pertengahan tahun. Sekiranya blog nie masih ada pada 2010, u leh citer apa findings loan asb yg u dah buat.
[Reply]
#3 by ARIFF on July 1, 2008 - 1:07 am
Guys, would like to have some review n opinions.
My objective is:
1) Take personal loan = RM60,000
2) 3 yrs for RM1992.xx
3) Invest RM60,000 in ASB
What would you experts can critics about it?
* at the moment, my ASB has RM150,000
regards,
ARIFF
[Reply]
#4 by apam on July 1, 2008 - 2:12 pm
hai Irwan,
nk tanya sket la..kalu kt buat loan asb kat maybank or cimb 2 ada profit ke..ke kt rugi sbb byr interest bank..huh..xphm aku..tolong le..pening ni
[Reply]
#5 by Awi on July 2, 2008 - 1:57 pm
Shima,
I’m a little bit confused dgn interest rate BSN…kata 4% but if you get 76K, you need to pay them RM887 sebln for 10 yrs, maknanya you byr RM10644 sethn…sedangkan you cuma dpt RM6840 sethn melalui div. ASB (katakan 9% sethn)…ini menunjukkan yg you perlu top-up lagi RM3804 sethn. Betul tak? So, total return dlm tempoh 10 yrs adalah lebih krg 20K (compounding interest…kalau duit tak dikeluarkan). Ttpi, bagi mereka yg ada duit 76K cash….dlm tempoh 10 yrs, dah ada 180K…total return lebih 100K. Itulah kisahnya….
[Reply]
Shima reply on July 4th, 2008:
I sandarkan sijil ASB RM 80K. jadi pinjaman peribadi yang diberi sebanyak 95% dari jumlah sijil iaitu sebanyak RM 76K. Interest 4% berdasarkan RM 76K dan bukan RM 80K. I banyar BSN RM 1552 sebulan selama 5 tahun. I tak nak ambil 10 tahun loan sebab tak nak terikat dengan hutang lama sangat. Untung la bank dapat kutip interest banyak2 kalau pinjaman lama2. keuntungan yang I dapat dengan cara begini, kira la sendiri. I pun belum kira lagi, yg i tahu i nak ambil interest terendah yang i boleh dapat.Dulu, I ambil ASB Maybank loan. Bila recession, I tak dapat untung apa-apa. Sekadar dapat menyimpan duit je.
Hutang itu satu penyiksaan……
p/s: Interest ASB loan BSN ialah 4.5% utk pinjaman 5 tahun. Kalau lebih dari period ni, nilai interest naik. I hanya nak save 0.5% dengan mengambil personal loan bersandarkan sijil ASB. hehehe… Untungkan diri sendiri & jangan untungkan bank. kadang2 ada charges yang tersirat. Fikir2kan.
[Reply]
#6 by masavg333 on July 4, 2008 - 4:28 pm
erm dah baca hampir keseluruhan weib ni.bagi saya lebih baik simpan tiap2 bulan daripada duit sendiri. kalao buat pinjaman,anda sebenarnya memberi wang freeeeeeeeeeeeeeeeeee… kepada BANK.dan BANK akan BERTAMBAH KAYAAAAAAAAAAAAAAA dari anda setiap SAAT. jadi mai kite pakat renung2 kan.bagi saya la,xmau la 10-20tahun terikat.fikiran kita takboleh diset untuk tidak berfikir hutang yg ada.jadi ia melibatkan emosi.Nahhh idup menjadi tak gembira.
[Reply]
#7 by Shima on July 4, 2008 - 7:23 pm
En./Cik masavg333,
Saya pernah merasa terikat mengambil ASB Maybank loan dan merasa pelbagai emosi, terutama apabila kita sangat2 memerlukan duit sebab duit tu tak ada dalam tangan kita semasa kita terdesak krn bank yg pegang. Ini lebih lagi terasa semasa recession 1997/8. Masa tu saya langsung tak pandai menguruskan kewangan saya sendiri disamping membantu org2 yg memerlukan bantuan, tapi diri sendiri tak terbantu. Tapi, at the end of the term loan,sekurang-kurangnya saya ada juga duit hasil dari loan dan dividen yg diberi walaupun tak dinafikan bank banyak untung. Kalau nak harapkan saya simpan bulan2, memang tak ada. Dulu saya mengaku yang saya tak ada displin kewangan. Selagi ada duit saya akan beli apa saja yang saya rasa nak beli, dan saya akan makan angin sekeluarga bila rasa nak pergi. Hubby sy pun dua kali lima dengan saya.
Bila umur sudah melimpasi 40 tahun, sy mula terfikir yg sy tak de kewangan yg kukuh utk menampung retirement period dan utk menampung pendidikan anak2 (wlpun sy ada insuran & menabung sikit2 utk mereka – boleh potong incometax). Kalau saya nak simpan bulan2, memang sy tak dapat sebyk amaun yang sy loan dan dividen yg diterima sedikit saja. Oleh itu, menurut fikiran sy yg buta akaun sikit (bukan bidang sy pun), kalau kita ambil loan dengan nilai yg besar (mengikut kemampuan kita bayar bulan-bulan la), kita akan terima dividen yg lebih byk setiap tahun berbanding jika kita simpan bulan2 dengan nilai yg sama macam kita byr installment loan kita. Oleh itu, kita kena cari interest yg paling rendah yg kita boleh perolehi. Contohnya, interest loan sy ialah 4% dan nilai dividen yang sy dpt dari pelaburan ASB sy ialah 8%. Maka sy akan terima keuntungan sebanyak 4%. Tapi semua ini mestilah ada syarat. Pertama, kita ambil loan dengan installmentnya mengikut kemampuan kita setelah ditolak keperluan kita yg lain dan mesti ada displin membayar bulan2.Dengan ini kita tak de le gundah gulana dan rasa lebih senang hati.
Sy sekadar memberi pendapat sy saje. Details calculation bleh tanya irwan.
Sekadar renungan……
p/s: Sy masih buta pelaburan jenis lain. Masih dlm peringkat blajar lagi.
[Reply]
#8 by myobsd on July 5, 2008 - 10:04 am
memang semua cakap kat sini betul …dan menguntungkan..esp. amik loan asb 20 tahun ..tak kiraa baper amount.. setahun jer bayar atau lungsum sekali jer untuk tahun pertama lepastu biar duit begerak sebdiri for the remaining 19 years. tapi masalh sekarang..asb(tanpa loan) tu memang harus…sesetengah cakap haram…tapi kalau buat asb loan tu majlis fatwa memang dah putuskan haram ..camana tu…
petikan dari zaharudin.net
PINJAM DUIT DARI BANK UNTUK SERTAI ASB
Walaupun isu di atas masih diperdebatkan oleh mereka yang berkenaan, namun jika anda meminjam dari Bank Konvensional untuk tujuan menyertai pelaburan ASB, ia telah disepakati haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dan semua mufti-mufti Malaysia. Ini kerana pinjaman wang dari bank konvensional tersebut adalah riba. Tatkala itu, isu ASB tidak perlu diambil kira lagi kerana asal cara dapat duit untuk melabur itu pun sudah haram.
[Reply]
Meo reply on July 8th, 2008:
myobsd,
jika pinjaman dari bank konvensional adalah ‘haram’ jadi semua bank-bank konvensional di malaysia ertinya tidak boleh bagi pinjaman kepada semua orang islam yang ada business kah???? Kalau gitu bankrupt lah diaorang tu semua…..just unbelievable!!!!
[Reply]
myobsd reply on July 10th, 2008:
bankrup ker? tak ikut perkembangan ker..sekarang ni banyak bank konvensional mengamalkan islamic banking… even orang kapir pun suka dan banyak menyertainya….
shima, berkenaan dengan amik islamic bank untuk loan tu..awal2 hang dah silap paham ttg diskusi disini..saya kata nak play save ..menderita setahun lepas tu bahagia untuk 19 tahun..tak kira la 50k even 200k pun….saya rasa setakat ni..takder loan untuk asb yang leh lawan rhb…kuang kuang…
apapun saya just kongsi jer..sebab cadang nak amik….dan mungkin amik jugak…
dah mufti sepakat do..haram tetap haram..halal tetap halal..
ustaz zaharudin tu pakar dalam bidang islamic finance…
kekadang jangan guna akal sahaja…sebab kita ada quran hadis..ustaz2 mufti2…nak kira macamtu nak dapat projek semua pakai rasuah…habis terpaksa buat benda haram ker dalam keadaan ekonomi sekarang..
tengok PUNB sendiri leh bagi sampai 1 juta punya loan pun…ikut islamic lagi…part mana yang kata tak leh maju….
[Reply]
#9 by Shima on July 5, 2008 - 4:11 pm
Oleh itu ambil la Islamic loan.
[Reply]
#10 by masavg333 on July 6, 2008 - 8:09 pm
islamik loan…? ok laaa kan..kalo bukan orang islam yg ambik..sapa lagi nak sokong. sy skarang maintain simpan rm800 sebulan kat ASB.tapi memang disiplin payah.salah satunya beratur kat bank la.makcik2 dari kampung pon sibuk nak berurusan ngan ASB. sabar je lah..kalo pegi pejabat pos..ah aku surender dulu.aku pi CIMB ok skit.
[Reply]
#11 by Awi on July 9, 2008 - 4:31 pm
Sya nak ucapkan TQ pada Shima ttg info interest rate BSN tu. Nak kongsi sikit dgn semua…sebetulnya saya nak bli rumah secara cash harga rumah apartment RM46K, tapi sayanglah pulak nak beri duit simpanan bulat2 utk bli rumah. Sya pun simpanlah sikit2 dlm ASB…lepas bbrp j/masa sya convertkan ke sijil dan apply loan BSN utk dptkan duit cash. Duit cash tu sya gunakan utk bli apartmen tsbt secara cash dan ada extra pulak….so, sya masukkan yg extra tu dlm ASB supaya bertambah lagi simpanan. Sya pun ambil loan utk 5 thn sje. Selepas 5 thn nanti sya akan ada saving dlm ASB + apartment yg mgkn harganya meningkat. Kalau sanggup ambil risiko….cagarkan pulak apartmnt tu dan dptkan cash utk rolling buat bli ASB dan rumah lagi. Kesimpulannya w/pun mgkn kita cuma ada 50K, tapi dlm j/masa 5 thn tak mustahil boleh bli rumah 2-3 bijik + ada simpanan dlm ASB lagi.
Bab konvensional atau Islamic loan ni sya nak share my experience. Last time, I applied for an islamic loan but their interest rate was just too high compared dgn konvensional loan. Lepas tu plak, siling limit sama je antara konvensional dgn islamic iaitu 9%…kita sbgai pengguna pastinya tak sukakan penindasan habis tu kalau what so called islamic loan tinggi sgt interestnya, susahlah macam ni…Zaman la ni tak ada kehidupan kita yg lari dari riba..tapi kalau boleh dielakkan mana2 yg perlu tu usahakanlah.
[Reply]
#12 by myobsd on July 10, 2008 - 12:39 am
amik islamic bsn..kompirm gang tak leh nak play save nyer..paling kuat pun 10 tahun jer tempoh bayaran balik…lagipun diaorang mana ader skim untuk simpan asb..pikir pikirkan…
[Reply]
#13 by Awi on July 10, 2008 - 8:34 am
Nak buat pinjaman tak leh lama2…nanti interest makin tinggi. Melalui sandaran ASB…BSN punya rate 4.5% for 3 -5 thn and 5% for 6-10 thn…tak ada BLR issue kat sini. Lepas tu boleh ambil insuran kut2 utk cover if something happen pd kita. Sya rasa lebih rndah dari mana2 bank lain.
[Reply]
#14 by Shima on July 10, 2008 - 8:53 am
BSN loan sy kena interest fix 4% je utk 5 tahun dan ada insurance cover.Kenapa En. Awi punye ada beza sikit? Dah tukar skim ke? Sy sebenarnya menyokong En. Awi dan byk sudah sy sarankan kpd org lain supaya dpt membuat simpanan ASB lebih baik dr monthly deduction saving. Ttg BSN tak ada kemudahan perkhidmatan ASB tu, senang je. Keluar duit melalui cek, masukkan cek ke ASB. Skrg cek dah diterima oleh PNB dan bank2 yg bertindak sbg agen. Ada kemahuan ada jalan.
Sy pernah terbaca satu rencana dr pensyarah dr slah satu universiti di Malaysia ni, yg mengatakan islamic loan tu tak islamik sebab byk benda yg tersirat yg tidak telus, disamping service charge (yg menggantikan interest) yg terlampau tinggi. Wallahuallam.
[Reply]
mydoc reply on July 10th, 2008:
please lah… stop sarankan orang lain amik loan for asb. kurang untung. monthly deduction lagi untung untuk asb. simple logik jek. kalau buat loan, untung kita share dengan bank pemiutang. kalau kita simpan biasa, bank tak dapat apa. bank tak suka org simpan compare to orang buat loan. in their book, our monthly saving is their reliability.
[Reply]
norisa reply on July 10th, 2008:
I agree.especially dalam zaman ekonomi sekarang, simpan le sikit2 lebih berkat. Soal disiplin, takkanlah dah dewasa dan tua2 pun masih tak boleh displinkan diri untuk menyimpan. SETIAP SEN BERNILAI…Berhutang untuk menyimpan memang tak perlu. Anyway, this is my own personal view…
[Reply]
#15 by Awi on July 10, 2008 - 3:24 pm
Pn Shima,
Setahu sya 4% utk sandaran SSP, tapi utk ASB dikenakan 4.5%. Berdasarkan info yg Pn Shima beri tempohari rasanya RM1552 yg dikenakan pd Pn tu adalah interest rate bagi 4.5%.
Cuma matlamat sya dgn Pn Shima mgkn berbeza sbb beliau cagarkan sijil utk dptkan cash dan masukkan balik duit ke dlm ASB. Ttpi, sya cagarkan sijil utk dptkan cash bagi membeli rumah secara cash. Lepas bli secara cash, sya blh refinance rumah dgn market price utk dptkan extra money dan laburkan balik ke dlm ASB. Cukup 5 thn, duit dlm ASB bertambah dan rumah pun dpt sebijik. Alkisahnya…..
[Reply]
#16 by milshah on July 14, 2008 - 10:42 pm
Hi All,
I’ve been reading this website for quite some time now (more than a year!) and this is my first comment.
Congrats to Irwan on a very interesting topic.
I too am considering on loan vs conventional method for ASB.
The way I see it, making a ASB loan is just a way of making the banks more richer.
Financial freedom means making yourself wealthier not the bank. Always remember your financial goal.
I know we are mesmerized with the dividend we get if make ASB loan but remember also the interest costs. Basically you are sharing your dividend profit with the bank by making a loan and the bank get a big chunk out of that dividend. Sometime you even have to pay extra to the bank as the dividend doesn’t cover the yearly installments!
I would suggest especially for the fresh grads to take start savings now! The trick is to start saving at an early age. If you start saving say at age 20, 20 years down the road you’ll be only 40yrs. Any amount of savings in 20 yrs (even as low as RM100 p.m) due to the compounding effect will get you a very large amount in the end.
For me (already 29 old yrs), my strategy would be to take any savings I can make and dump it in ASB plus my yearly bonus.
I’m comfortable of saving RM1k a month and increase it by RM100 each year in line with salary increment. The same goes for salary bonus, from starting RM5k and increase by RM1k each year.
In 5 yrs, total cash balance is RM122k. I know it not RM1 million but :
1) Had I not start the savings now, I wouldn’t have that RM122k five years into the future
2) The dividends earned is 100% mine and not shared (or taken away!) by the bank.
3) You can buy a lot of things with RM122k in hand, plus you still have your salary and bonus which is continuing to increase as well.
Base on comments, I know there are alot of computations and I’m not saying its wrong, but it would be interesting for all of us here if someone actually made it big in ASB investment and share the experience with us.
Well, thats my opinion
[Reply]
#17 by zigg on July 17, 2008 - 12:14 pm
I am in the opinion that Islamic loan in Malaysia is rather unjustifiable and sometimes burdening than conservational loan. Matlamat tak menghalalkan cara (sila kira sendiri) total conservative loan and islamic loan comparison with a loan tenure say i.e. (20 -30 years) with most banks and I’m sure in general you will agree with that. The only good thing about Islamic loan it does not fluctuate with the BLR, well…duh…that’s part of the principle. Note: I’m refering to housing loan.
Although i strongly believe, that the interest = (kononnya lam Islamic loan bukan panggei interest pasal cara kiranya lain but hey, kami ni bukannya bukan bodo cam lu la faklah!) charge in Islamic loan SHOULD be lower than conservative loan, pasal matlamatnya untuk menolong bukan membebankan atau mempergunakan ia atas nama agama kononnya ia Islamic and bank hanya charge based on fee sahaja (x amik untung) or whatever bullshit.
Even my jiran ex-bank bank negara staff pon agree than Islamic loan tuh bullshit pasai yg buat pon org kapir, apa dia tau masalah org islam and sebab musabab hukum hakam dia.
BUT politically I guess the current government have to push for it bcoz thay want the FDI money from Arab league (to promote Islamic banking here) and well, bank conventional mana yg taknak kalo dah untung berlipat ganda dr conventional interest currently. Pikir2 kan lah.
If it was me, I would choose those that give lowest interest rate and fix (not fluctuate)… some conventional loans now do have it.
So to me islamic loan ka conventional loan ka, can kiss my a** goodbye until i received a better interest rate that would benefited me the most.
Don’t be blind by the word Islamic or conventional. Kalo ikut hukum asal, not even 1 cent should be changed ke atas pemiutang!
[Reply]
#18 by Irwan on July 17, 2008 - 3:03 pm
as far as i know, the interest rate in islamic loan is fixed compared to conventional loan. Thus, to hedge towards volatile market rate (BLR?), the fixed rate has to be set higher. So it’s expected that conventional loan to be lower as they have leeway of adjustment in case they want to raise it in the future. Whereas, islamic loan is fixed towards the completion of the loan.
utk menggunakan name islamic dlm loan, loan tu perlu mendapatkan kelulusan dr pihak syariah agama islam utk menjamin ia bebas dr riba. tp klo riba tu x mendatangkan maksud ape pun, blh lah amik the lowest interest rate.
[Reply]
#19 by Thinkerich on July 17, 2008 - 7:22 pm
Hi,
Irwan…
Apa khabar..!
Pertama kali saya nak ucapkan tahniah kpd saudara kerana telah mewujudkan satu perbincangan yang baik berkaitan ASB.
Saya ingin bertanya tentang ‘minimum balance’ dan ‘minimum monthly balance’ yang digunakan bagi kiraan dividend dan bonus ASB…apakah yang dimaksudkannya?
Apakah ianya bermaksud baki terendah yang ada dalam simpanan ASB pelabur setiap bulan..
e.g : Minimum Monthly Balance (for bonus calculation)
11/1/07 balance RM10,000
23/1/07 sell RM3,000 balance RM8,000
29/1/07 buy RM1,000 balance RM9,000
Adakah minimum monthly balance yang dikira RM8,000 atau bagaimana?
e.g : Minimum Balance (for Dividend calculation)
31/1/07 balance RM9,000
15/8/07 sell RM5,000 balance RM4,000
8/11/07 buy RM3,000 balance RM7,000
31/12/07 sell RM2,000.00 balance RM9,000
Adakah minimum balance yang dikira RM4,000 atau bagaimana?
T.Q
Salam kekayaan,
THINKERICH
[Reply]
Irwan reply on July 17th, 2008:
utk soalan first, 8k ialah minimum balance utk bulan 1,
utk 2nd soalan, bulan 1-7, min bal = 9k
bulan 8-11 4k,
bulan 12 9k,
utk kire dividend stiap bulan, bahagi yearly dividen dgn 12, pastu darab dgn minimum balance stiap bulan.
[Reply]
#20 by cempaka on July 22, 2008 - 9:51 pm
salam..saya nak tanye kalo saya nak tukar asb loan dari Rm211 selama 20 thn ke nilai terendah bleh tak..sebab saya dah dapat surat tapi keaadaan saya tidak mengizinkan dan orang2 maybank yg saye tanye tak mesra pelanggan lansung..dorang ckp takboleh..boleh tak saye anta surat
[Reply]
#21 by klwalker.com on July 25, 2008 - 5:12 pm
all in all is about discipline. you dont need banks keep reminding you to save RM in ASB. get over it and start making MORE but pushing your own self.
[Reply]
#22 by Lynn on August 6, 2008 - 4:30 pm
Hi! Just join this discussion. Really hope that you could clear my blurry vision on this loan thingy
- I did made saving to my ASB account via my salary (potong gaji) for RM300 per month. Some friends advised me to take up the ASB loan for say RM10k, therefore at the end of a year I’ll get the bonus from that RM10k, in which if it depends on my RM300/month = RM3600 per year, only. So should I take up the loan (and pays for the bank interest?), or just made the potongan gaji as what I currently subscribed to.
I just few months working, and just slowly learn about this investing, thus wish you could help me wih this ‘thing!’
TQ much2!!!
-Lynn-
[Reply]
#23 by masavg_kenji on August 6, 2008 - 5:32 pm
is there some of you have study load such as PTPTN? ok which is better if every month i have spare my money RM 1000, and will put some of in ASB and some will be PTPTN, so which one? 800 to ASB, 200 to ptptn? or 1:1? 1:3?
p/s : am i at a wrong place to ask?
[Reply]
#24 by Naywaeh on August 7, 2008 - 4:55 pm
Assalamualaikum + salam sejahtera,
Aku jadi pening bila terbaca komen2 korang tentang pelaburan ASB ni terutamanya yang membandingkan antara pelaburan ASB melalui pinjaman dengan pelaburan ASB tanpa pinjaman.Aku jadi risau pelan pelaburan yang aku buat ni akan merugikan aku,lebih risau lagi bila terbaca komen2 korang tentang pro kontra pelaburan ASB ni, padahal aku dah konfiden betul dengan pelan pelaburan yang aku buat ni, yang bagi aku nampak menguntungkan aku untuk jangkamasa sehingga 2012 (pelaburan ASB selama 5 tahun melalui pinjaman RHB Bank).So, jika ada sesiapa yang nak beri komen untuk membantu menjelaskan lagi kedudukan pelaburan aku ni, silalah bantu untuk hilangkan kerisauan aku. Tolong lah ya!
Begini, aku buat pinjaman ASB (ASB Loan di RHB Bank) berjumlah RM90,000 dengan bayaran bulanan sebanyak RM1720 untuk tempoh selama 5 tahun mulai 2008-2012. Mengikut perkiraan aku, setelah tamat tempoh 5 tahun, jumlah terkumpul duit pelaburan aku, termasuk dividen atau bonus setiap tahun yang tak ku usik dan duit sedia ada dalam buku ASB aku yang berjumlah RM16,000 sekarang ni ialah tidak kurang dari RM160,000. Ringkasnya, setelah berakhir tahun 2012, semua jumlah duit terkumpul yang ada dalam buku ASB aku ialah tidak kurang dari RM160,000.Betul tak?
Sebelum tu, aku pernah merancang membuat pelaburan ASB tanpa buat pinjaman iaitu menabung setiap bulan dengan jumlah yang lebih kurang iaitu RM1800, tetapi setelah aku buat perkiraan, jumlah terkumpul jauh kurang dari apa yang aku peroleh dengan membuat pelaburan secara pinjaman.
Apa yang aku faham ialah, pelaburan ASB melalui pinjaman bank lebih menguntungkan kerana dividen dan bonus dibayar kepada pelabur berasaskan jumlah pinjaman (capital) iaitu berdasarkan kes aku tadi berjumlah RM90,000 bagi tahun pertama, untuk tahun kedua dan seterusnya, dividen dan bonus dibayar berasaskan jumlah terkini yang terdapat dalam buku ASB aku (jumlah capital dan bonus/dividen yang terkumpul).Betul tak aku cakap ni?
Sementara itu, sekiranya aku melabur dalam ASB melalui simpanan setiap bulan, e.g. RM1800 setiap bulan, maka dividen dan bonus yang aku peroleh adalah berdasarkan jumlah terkini yang terdapat d alam buku ASB aku. Betul tak?
Contoh:
a. ASB Loan
RM90,000 X 7% = RM6300 setahun
b. ASB simpanan sendiri setiap bulan
RM1800 X 0.7% = RM12.60 (Bulan 1)
RM3600 + RM12.60 X 0.7% = RM25.80 (Bulan 2)
Begitu perkiraan seterusnya sehingga bulan
ke-12, so, jumlah terkumpul jauh kurang dari
cara a di atas.
Sekiranya, terdapat mana2 kesilapan pada statement aku di ruangan ini, tolonglah bantu aku agar aku tak menyesal di kemudian hari kerana dianiaya oleh pihak2 yang mencari keuntungan tanpa memikirkan untung rugi pihak lain. Sekian. Wassallam.
[Reply]
#25 by AGG on August 8, 2008 - 6:11 pm
Hi, how are you all. Please allow me to share some of my opinion regarding the issue.
I think maybe for long term yeah it sound profitable for this kind of sheme. I’ve been offered once but what make me against the idea is if we look at the ending, we are actually paying more money to bank for the interest. Just let say total interest paid for 5 years maybe RM xx amount. For me I rather put that amount to other investment fund or top up my ASB later rather than give it to the bank without no reasons. I kinda play safe person actually.
At least I still can smile without thinking of so much bank loans in this life. And if you are Muslim, ASB is a shariah compliance nowadays and by taking a loan for this investment, if it’s coming from a convensional bank than the status of the investment itself will turn to non-shariah, which mean the returns is Haram. Well that’s my view for this time. At the end, it’s actually up to individual choice then.
[Reply]
#26 by Aeza on August 12, 2008 - 3:51 pm
Naywaeh, kita serupa, aku pun wat loan cam hang gak but lesser. Namum pemikiran kita serupa jadi aku sokong sangat kesimpulan yang hang bagi tu. Bagi aku tak rugi langsung ambil loan untuk melabur ASB nih. Nak tunggu kita kumpul sedebuk cam tu bertahun-tahun kan. Ni cara singkat. Interest tu masih berbaloi berbanding keuntungan akan datang.
[Reply]
#27 by munet on August 20, 2008 - 6:43 pm
so,rugi ker x wat loan ni?
saya dh stat konfius.
masa mula2 ambilloan asb-maybank ni igtkan boleh kluar,tp dia lebih kpd simpanan dan pelaburan…
then terbaca palk blog ni,rsa sangsi la plak..
[Reply]
#28 by siti on August 25, 2008 - 1:46 pm
Assalamualaku dan selamat sejahtera,
Saya nak tanye,boleh ke cancel asb loan lepas setahun.Cmner caranye ye.Sebab rase cam rugi plak la.Bape banyak bank ambil duit if cancel asb loan ye.Wassalam..
[Reply]
#29 by Yus on September 19, 2008 - 10:38 pm
nawyaeh,
tak rugi rasenye..as long as dividend asb lebih dr interest loan yg kau buat..yg merisaukan nyer sbb kite x tau dividend utk taun2 akan datang brape..mane tau next year dividen sket ke..cara terbaik ialah jgn buat loan lame2..sbb kite x tau ape akan jadi in future..
[Reply]
#30 by siti on September 30, 2008 - 2:28 pm
salam,saye baru start bayar loan asb bulan2 sebanyak RM211 sebulan.Tapi kalau nak cancel bulan 1 thn depan bape banyak amaun yang bank tolak ye.Coz saye nak cancel bln ni tapi staff maybank kate nt kene bayar balik duit kat bank lg banyak.Betol ke…
[Reply]
#31 by MR WARREN BUFFET on September 30, 2008 - 8:43 pm
Good morning my dear brothers and sisters in Christ, I am Mr Warren Buffet, The MD/CEO of the new Warren Buffet Financial Company.I have been certified and accredited to help people that need financing by lending them loans at a low interest rate. I am a very rich man and i have decided to set up a loan company so that i can loan money to people in need of financial assistance at 3% interest rate. Do you have a bad credit and need any kind of loan? Please write with the below information. After the reply, you will be sent a loan application form to fill. (There are no credit check, 100% Guaranteed!) I hope you will allow me to be of service to you. Sincerely. Contact us via email: (warrenbuffetsfinancialcompany@yahoo.com) with the Applicant Information below:
Full Name;
Country:
Amount Needed;
Monthly Income:
[Reply]
#32 by dominic on October 3, 2008 - 7:58 am
saya mau tanya mana satu bagus beli rumah dan sewa untuk invest atau simpan wang dalam asb…
[Reply]
#33 by corazon on October 4, 2008 - 1:35 pm
Nak tambah sikit,jika kita menyimpan menggunakan khidmat bank,kita akan dikenakan caj MRTA.Dan caj ini penting sekiranya apa2 perkara yang berlaku keatas diri kita,insurans akan membayar pampasan berbanding jika kita memilih menyimpan secara biasa.Walaupun kita baru membayar pada bulan pertama..so,terpulang pada cara dan idea masing2 dalam cara simpanan anda..kdg2 kita target duit terlampau jauh,tp kita tidak tahu umur kita sampai bila..at least family kita merasa harta peninggalan kita..
[Reply]
#34 by junkredish on October 6, 2008 - 4:21 am
nk tny,
sya ada buat loan ASB 15k selama 20 taun, byar 110sebulan. mula sept2007. ingat nk cancel loan ni
klu sya cancel nnt kna byr ke hutang yg belum abis dibayar tu? ataupun mcm mana ?
tq
[Reply]
#35 by akai on October 8, 2008 - 10:12 am
hi irwan,
You have a very informative blog. I’m also not good in this ASB loan calculation. Im still thinkin whether to go and ask the MBB officer. Dunno whether it’s a good decision for me to invest and for my financial security.
Considering i already have RM25K in my ASB, planning to resign and be a housewife one day,my current salary is RM2500, my debts are RM840 monthly (jpa loan+insurance+home loan).
My objective is that upon my resignation I can earn monthly income that is enough for me to pay the debts + other survival expenses from the dividend that I might get in investing the ASB loan.
To reach this objective, how much capital and how many years can/should I invest in the ASB loan?
Thanks, would appreaciate if others can give feedbacks as well.
kyniz08@gmail.com
[Reply]
#36 by akai on October 8, 2008 - 10:44 am
dominic,
buying a house is definitely better than investing in ASB provided that you bought it at a strategic location. Value of the house increases faster than investing in ASB. You can even sell the house after you have bought for a few months at higher prices. As for rental, you can earn income or only pay less to the bank loan and at the end, you already have an asset with high value. For me, buying a house is for our family benefits and ASB is for emergency plan
[Reply]
#37 by Sid on October 8, 2008 - 4:44 pm
Your blog is very informative Irwan, congratulations for that.
Just to share my experience on the ASB loan, here is what I did. I took a 20k ASB loan from maybank. I do not know how much the interest is but im paying monthly rm144.
that means annually im paying rm 1728.
after 3 years, i will have in my asb rm25194(if dividend and bonus = 8%)
what i do is, by the end of my 3rd year, i take out 1728 to pay for my asb loan.
so, i only use rm5184(rm1728 x 3 years) to get rm 20k in 20 years.
if all my calculations are correct, then i think personally its a good deal if you are looking for something long term.
this is only my opinoin.
[Reply]
#38 by pemuda on October 8, 2008 - 10:40 pm
Hi,
saya dapat banyak maklumat berguna drp laman web ni… boleh tak sesiapa tlg bagitau berapa nilai maks. utk simpanan di ASB. Ada yang ckap 200k. Contonhnya kalau saya simpan 200k, apa jadi lepas tu… bagaimana ngan dividen saya coz kalau tambah dah lebih 200k. Bolehtak saya biarkan 200k tu dalam akaun n ambil divedennya saja setiap tahun….Harap rakan dapat jelaskan kemuskilan saya ni nooo… time kasih
[Reply]
#39 by adymfi on October 23, 2008 - 1:20 pm
Pemuda;
ASB dikira berdasarkan compund. Simpanan maksima adalah Rm200K. Dividen akan dikira berdasarkan simpanan dari bulan 1 – 12. Contoh jika tahun 2007 anda dah ada 200k bermula dari bulan januari, dan dividen akan diberi oleh PNB tahun 2008 ialah 10% anda akan dapat 220K.
Manakala pada tahun 2009 jika awak tidak usik simpanan 210k tersebut, dan dividen pada tahun 2009 adalah 10%, maka anda akan dapat 242000. Dan begitulah juga kiraan pada tahun seterusnya sampai PNB bengkrap (harap2 tak lah ye).
betulkan saye kalau tersilap..
[Reply]
#40 by Hafizul on October 27, 2008 - 3:22 pm
saya cuma nak komen sikit kepada Sid.
Berdasarkan pengiraan saya, sekiranya anda melaburkan duit sebanyak RM 5,184 ke dalam ASB. Sekiranya faedah dan dividen adalah 8% setahun, maka selepas 20 tahun anda akan dapat sebanyak RM 22,372.59.
Sekiranya anda melabur sebanyak RM 10,000. Anda biarkan sahaja wang tersebut di dalam ASB. Selepas 20 tahun wang anda akan menjadi sebanyak RM 43,157.00 .
[Reply]
#41 by rezuan on November 1, 2008 - 7:59 pm
kawan2,mari invest kat public mutual la..ni bawah public bank,nak risau apa..dah lama dah benda ni cuma orang2 kita tak tau..tanya la otai2 bab ni,terutama orang2 cina..aku ni nak sangat tolong orang2 kita ni.. PM lagi besar dividen..nak2 yang leh maintain invest bulanan..secara purata leh dapat 15% setahun..
[Reply]
nad reply on August 9th, 2009:
cmner nk invest kat public mutual 2
[Reply]
rezuan reply on August 12th, 2009:
email saya di saiful291280@yahoo.com
[Reply]
#42 by lyana on November 6, 2008 - 4:06 pm
salam..
just nak tanya..saya buat loan ASB dengan BCB tahun 2005 (skrang CIMB) rm20k.saya cuma bayar 3 bulan je n hujung 1st dividen dapat RM300++(xigt dah).pastu saya dah x bayar coz berhenti keje. CIMB dah blacklist saya.tapi lepas 3 tahun,bulan JAN tahun 2008,bila saya check buku ASB balik still ada dividen RM890++..dan saya dah keluarkan pun..knape dividen still jalan?
[Reply]
#43 by pemuda on November 6, 2008 - 10:18 pm
redzuan,
memang public mutual bagus tapi dalam ekonomi tak menentu ni…. saya syorkan penuhkan dalam asb dulu baru bermula dengan public mutual….. setelah penuh asb saya masukkan dalam 15 di public mutual….saja cuba2… buat masa sekarang saya rugi teruk tapi saya tak akan keluarkan kerana itu untuk jangka panjang n harapnya dia naik la balik…. tapi at least simpanan dalam asb terjamin untung…. berapa banyak tu nasibla…..
[Reply]
#44 by noor on November 8, 2008 - 9:32 am
hi irwan,saya ada ambil asb loan ni about 100k loan..monthly i have to pay 990 to the bank for 10 years..it seems difficult for me to apply another loan because of this loan..i have another loan such as car loan and credit card as well..this is my first year and i think i want to sell it back..any suggestion?i am 26 this year..planning to buy a house which cost me about 360k..please advice me..thanks..
[Reply]
#45 by pemuda on December 2, 2008 - 10:13 pm
saya ada terbaca ada maklumat seperti ini…. kalau sesiapa ada idea tolong sahkan betul ke tidakmaklumat seperti di bawah(tq):
Well It is simple. Now, let me start from the beginning. The maximun you can deposit is 200K (call this saturation point). This is not including the divident or bonus that you get. Usually you will take few years to reach the amount of RM 200K. Therefore each fiscal year you will get some extra from the divident and bonus to extend your limit (limit is deposit+ divident+bonus). Let say the divident is consistently 10%/year all the way.
For first year if you deposited 100K on 7th Jan (and you don’t disturbed it) you will see your account at the beginning of the next year (year-2) will be RM110K right(RM 100K + 10K divident?. let say year-2 you put in another RM50K (in Jan. and don’t disturbed it). Therefore your total at end of year 2 will be RM 160K but on 2nd Jan year-3 it will be RM 176K (160+ 16K divident). Now you can still put in another RM 50K and not only RM24K to reach your saturation point. Therefore by end of year-3 you have reach your max deposit (saturation point) which is RM 200K but your actual limit now is RM 226K (RM200 [dep] + 10K [div yr 1] + 16 K [div yr-2]).
Now from here you can’t add any more deposit coz you have reach your saturation point which is RM 200K. But your limit can still extand further each year depending on your divident and bonus. let say another 10% bonus year-4, making your limit extended to RM 248.6K. You can withdraw and/or top up your balance for that year as long you do not exceed the RM 248.6K limit. Becoz when you withdraw they will deduct it from your RM 200K deposit and not from the accumulative divident and bonus. Look at it this way. There are 2 accounts join into one. that is your deposit and your divident/bonus. the in-out will be from ur deposit account, with your divident account remain stable. Is it clear now?
[Reply]
#46 by ameyfan on December 12, 2008 - 6:45 pm
salam..
bdasarkan review2 di ats…
saya ade soalan:
pliz anyone tlg clear kn…
1.asb loan adalah haram la kiranya???..
2.ape2 pinjaman kt bank n ade interest pun haram ke???
3.ade cara len x yg bgus tok dpt untung yg tgi n mlipat gandakan duet dr money saving kite tuh,…n halal dan suci kaedah tu
anyway..
tq~
[Reply]
#47 by Laila on December 17, 2008 - 4:59 pm
awak,
kite pun mcm awk gak. dan sekadar apa yg sy tau la, kalau ada bunga tu tak boleh la dari segi hukum.
mcm pinjaman dan akaq pembelian untuk rumah, konvensional dan islamic tu kan, nampak sama tapi tak sama.
saya pun nak tau gak pasal utg tinggi halal dan suci.
tq
[Reply]
#48 by kabul on December 31, 2008 - 12:27 am
Hi..
I think take bank loan and invest in invesment product or ASB is profitable than your conventional method.
Rational: If we take bank loan and invest in ASB. The ASB dividen is 7%. Loan interest is 6.9%. So, we totally having additional profit of 0.1%.
Conclusion, we should find less interest of bank loan, i think, try to make personal loan which is around 5.7%. Then try to find investment product which give high return, i.e ASB (7%), CIMB islamic investment or others. then we can calculated our profit which is 1.3%.
Business: Buy cheap, Sell expensive
[Reply]
#49 by pijul on January 1, 2009 - 5:53 pm
What kabul said is absolutely right. In business, the concept is always Buy cheap, Sell expensive! Don’t you people get it…? Use your brain!! Don’t use Pak Lah brain!!!
[Reply]
#50 by kokai on January 20, 2009 - 10:24 am
Hi..
i think everyone can make assumption, simulation, projection, based on our knowledge. Let’s hear from those who had the experience in investing ASB Loan for 5 years or 20 years perhaps? They would probably could share the goods and bads of ASB Loan.. and in what way we can benefit the ASB Loan.. In my opinion, if someone who’d planned to retire early can benefit this provided you put in much capital and let the money works for you. You dont need to save every month until age of 55 years old in order to get the returns of ASB. There’s a win-win situation between us and the bank. Irwan, pls correct me if im wrong. :>
[Reply]